Retki Tampereelle 7.11.2019

Tämänpäiväinen retkikohteemme oli Tampere.

Meitä oli kolmisenkymmentä eläkkeensaajaa aamulla klo 8.45 lähdössä kohti Tamperetta. Maa oli saanut edellisyönä ohuen lumipeitteen ja pakkasta oli parin asteen verran.

Olimme saaneet pitkästä aikaa kuljettajaksemme luottokuljettajamme Isko Uusimäen. Meillä oli oikein "kuninkaallinen" bussi, sillä bussin omistaa RoyalBus niminen bussifirma.
Matkaemäntänämme oli Sirpa Hyytiäinen.

Tampereelle saavuttuamme poimimme mukaamme Tampereen linja-autoasemalta kaupunkioppaamme Outi Burrin.
Hänen johdattamana ensimmäisenä kohteenamme oli Tampereen tuomiokirkko.
Tampereen tuomiokirkon on suunnitellut arkkitehti Lars Sonck ja se valmistui vuonna 1907. Kirkko on tunnettu Hugo Simbergin freskoista.

Täältä jatkoimme matkaa Pyynikinharjulle ja Pispalaan.

 Seuraava kohteemme oli museokeskus vapriikki, jossa ruokailimme ravintola Valssissa. Täällä oli myös mahdollista tutustua keskuksessa oleviin museoihin.

Vapriikista siirryimme kävellen Tammerkosken toisella puolella olevaan Finlaysonin alueeseen ja siellä kohteenamme oli työväenmuseo Werstas.
Täällä sijaitsevassa Höyrykonemuseon pysyvässä näyttelyssä on esillä suurin Suomessa käytetty höyrykone. Sulzer-jättiläiskone on otettu käyttöön vuonna 1900, ja se on toiminut Finlaysonin tehtaan voimanlähteenä. Kone sijaitsee alkuperäisellä paikallaan.
Vielä oli tilaisuus tehdä ostoksia Finlaysonin tehtaanmyymälässä. Ostosten jälkeen oli kotimatkan vuoro. Pitäjänmäellä olimme takaisin aikataulun mukaisesti klo 18.45.

Kiitos jälleen Yhdistyksemme "matkailuosastolle" onnistuneesta retkestä.

Olimme saaneet ptkästä aikaa kuljettajaksi luottokuljettajamme Isko Uusimäen
Marjatta ja Tuula-Marja Tampereen tuomiokirkon edustalla.
Kuuntelemme oppaamme kertomusta tuomiokirkosta.
Ylipäällikön päiväkäsky viime sotien ajalta
Näkymä Pyhäjärvelle Pispalan harjun korkeimmalta kohdalta
Riitta ja taustalla Pyhäjärvi
Vapriikkiin syömään menossa olemme.
Verstaaseen menoa odottelemme hieman kylmissämme.
Pekka ja Finlaysonin mahtava höyrykone.
Höyrykoneen vauhtipyörä josta voima siirrettin köysillä tehdassaleihin.
Höyrykoneen nopeuden keskipakosäädin, jolla höyrykoneen nopeus pidettiin haluttuna.