Retki Amos Andersons Hem -museoon 30.10.2025
Sateisena lokakuun viimeisenä torstaina kokoontui joukko Amos Andersonin kotimuseosta kiinnostuneita jäseniä Mercatorinkujalle Kamppiin. Amos Andersons Hem on henkilöhistoriallinen koti- ja taidemuseo, joka sijaitsee liikemies ja taiteen tukija Amos Andersonin (1878-1961) entisessä koti- ja toimistorakennuksessa Yrjönkadulla Helsingissä.
Opas odotti meitä klo 15 ja nousimme hissillä viidenteen kerrokseen. Museo käsittää siellä neljä salia sekä kappelin urkuineen puoli kerrosta ylempänä. Talo toimi Andersonin elinaikana hänen liiketoimiensa päämajana ja yksityisenä kotinaan. Hänen kuolemansa jälkeen rakennus muutettiin testamentin mukaan Amos Andersonin taidemuseoksi, joka oli toiminnassa 1965-2017. Vuonna 2023 avattu kotimuseo avaa ovet Andersonin alkuperäiseen kotiin.
Opas johdatti meidät ensin työhuoneeseen, jossa on venäläistä alkuperää oleva empirekalusto, yhden seinän levyinen kirjahylly, runsaasti valokuvia Andersonin ystävistä ja maalauksia suomalaisilta taiteilijoilta, mm. Edelfeltiltä, Järnefeltiltä ja Westerholmilta 1900-luvun vaihteesta.
Seuraavaksi siirryttiin salonkiin, joka on kalustettu Mustion kartanosta peräisin olevin kustavilaistyylisin huonekaluin. Seinillä on italialaisia maisemia ja Andersonin suosimia Madonnamaalauksia. Ruokasalin ja pylvässalin kokonaisuus on koottu Andersonin kodin kadonneista osista niin, että se vastaa tunnelmaltaan ja estetiikaltaan Amoksen sisustusihanteita. Myös ruokasalin kustavilaishuonekalut ovat Mustiosta. Sen sijaan Pylvässalia hallitsevat Arttu Brummerin suunnittelemat art deco -tyyliset kullatut huonekalut, jotka ovat alunperin suunniteltu Atlas Pankkiin. Pylvässalissa oli esillä runsaiden maalausten lisäksi mm. monien tunnistama Viktor Janssonin suihkukaivon malli, jossa kuvanveistäjän mallina on ollut hänen tyttärensä Tove.
Amos Andersonin elämässä olivat vahvoina kiinnostus kirkkomusiikkiin ja -taiteeseen sekä uskonnollisiin ja hengellisiin asioihin. Hän sisusti kotinsa yhteyteen puoli kerrosta ylemmäksi vuonna 1926 kappelin, joka oli aluksi askeettinen mutta jonka sisustus runsastui vuosien kuluessa, kun seinille ripustettiin Amoksen hankkimaa uskonnollista taidetta. Kappelin sivuhuoneeseen Anderson rakennutti samana vuonna urut, jotka valmisti Kangasalan Urkutehdas. Konsertteja pidettiin juhlatilaisuuksissa.
Amos Anderson oli Suomen johtava sanomalehtikustantaja, arvostettu liikemies ja yksi kaikkien aikojen suurimmista kulttuurimesenaateista. Taiteen ja kultttuurin vahvana taustavaikuttajana Anderson tuki Ruotsalaista teatteria, Helsingin Taidehallia, kirkkojen restaurointia sekä lukuisia taiteilijoita ja yhdistyksiä. Hänen perustamansa Förening Konstsamfundet on edelleen suuri kulttuurin tukija. Hänen elämäntyönsä rikastuttaa monella tavalla yhä suomalaista kulttuurimaailmaa.
Perehtynyt ja selkeäsanainen oppaamme sai kiitokset ja poistuimme vaikuttuneina Amos Andersonin elämäntyöstä ja tekemästämme "aikamatkasta".
Lisätietoja museon kotisivuilla amoshem.fi.